Dlaczego UX design stron www jest ważny?

UX design

Wyobraź sobie, że jesteś w nowym supermarkecie. Nie masz za wiele czasu, a musisz zrobić duże zakupy. Odwiedzasz to miejsce pierwszy raz, ale wyjątkowo łatwo poruszasz się po nim, alejki są intuicyjne, ułożone tak, że nie musisz się zawracać. Co więcej, dzięki świetnej organizacji przypomniało Ci się o zakupieniu kilku rzeczy więcej. Potem idziesz do kasy, wszystko przebiega sprawnie, osoby obsługujące są miłe i pomocne. 

Już wiesz, że będziesz wracać do tego sklepu.

Tym właśnie jest UX design na Twojej stronie www

 Zaprojektowaniem jej tak, aby użytkownik miał pozytywne doświadczenia korzystając z witryny. Mógł szybko wyszukiwać pożądane informacje, dokonywać zakupów bez zastanawiania się, co właściwie ma zrobić. Strona www powinna być intuicyjna i łatwa w obsłudze. Co wydarzy się, jeśli przez długi czas nie znajdziesz tego, czego potrzebujesz w supermarkecie? Prawdopodobnie zniechęcisz się i wyjdziesz, poszukasz innego miejsca. To samo zrobią Twoi klienci, jeśli Twoja strona www będzie chaotyczna.

Dobry UX design to podstawa sukcesu. Bez odpowiednio zaprojektowanej strony stracisz klientów.

Mówiąc bardziej fachowym językiem, UX ma za zadanie zwiększyć współczynnik konwersji, czyli odsetek użytkowników, którzy wykonują pożądaną przez nas czynność (np. zakupy, rejestracja, zapisy).

Jak zadbać o dobry UX design? Zebrane przez nas poniżej zasady nie są ułożone od najważniejszych po mniej znaczące. Każda z nich jest równie istotna i niezbędna dla zachowania wysokiego poziomu UX.

UX design

Responsywność

Bezpowrotnie minęły czasy, kiedy komputer i laptop były głównymi urządzeniami do wyszukiwania informacji i zakupów online. Obecnie większość użytkowników korzysta z urządzeń mobilnych. Strona www, która dostosowuje się do wielkości ekranu (oraz rodzaju przeglądarki) to konieczność, a nie tylko miły dodatek. Niedopuszczalne jest rozjeżdżanie się tekstu i nachodzenie na siebie elementów. Logo firmy i menu powinno być odpowiedniego rozmiaru, niezależnie od wielkości ekranu.

Strona www ma być czytelna i łatwa w odbiorze zarówno na urządzeniu mobilnym, jak i na zwykłej przeglądarce na komputerze. Co więcej, priorytetem nie jest pokazanie takiej samej liczby informacji. Często mobilnie jest ich mniej, po to, aby nie spędzać czasu na przewijaniu strony. UX design to odpowiednia i przemyślana strategia zarządzania treścią.

Od samego początku tworzenia, responsywność strony traktowana powinna być jako priorytet. Jest to ważnie nie tylko z perspektywy UX, ale również dla lepszego pozycjonowania strony www. Google od jakiegoś czasu traktuje urządzenia mobilne jako jeden z elementów poprawiających widoczność strony.

UX design dla strony www

Określenie celu strony

Warto określić go na etapie projektowania stron www. Istotne jest, czy ma być to sklep internetowy, blog, a może ma odsyłać w jakieś inne miejsce. Być może Twoja strona www będzie stricte informacyjna. To bardzo ważne informacje z perspektywy UX design.

Od celu strony zależy to, jakie elementy będą niezbędne, jak umieszczone zostaną grafiki, ważne przyciski, podstrony.  Agencja interaktywna ustali, które moduły powinny zostać podkreślone, a które są mniej istotne. Nie chodzi o to, aby przekazać jak najwięcej informacji i zbombardować użytkowników ilością. Realnie mało kto dociera do końca długich i zawiłych treści.  UX to postawienie na jakość, zwięzłość i przystępność.

Przejrzystość strony

Harmonijna i prosta architektura informacji – strona www ma być przede wszystkim czytelna i łatwa w nawigacji. 

Na co warto zwrócić uwagę?

  • rozmiar i rodzaj czcionki oraz spójność między nimi, w zależności od bloku czy podstrony
  • odstępy między wierszami, tzw. światło
  • odpowiedni kontrast strony (zapewnia dobrą widoczność nawet przy jasnym świetle)
  • proste tytuły i nagłówki
  • dobra jakość zdjęć i grafik
  • nienachalne reklamy
  • dobrze, gdy jest wyszukiwarka wewnętrzna 
  • działające linki wewnętrzne
  • projektowanie podstron indywidualnie pod treść (a nie szablon)
UX design tablet

Spójna identyfikacja wizualna

Oprócz wysokiego poziomu UX design, warto zadbać także o spójność strony www z pozostałymi miejscami, gdzie istnieje Twoja firma. Aplikacja, social media, biuro stacjonarne – branding marki jest niezwykle ważny. Dlaczego? Warto o tym poczytać tutaj – branding marki.

Badania

Badania z użytkownikami to wciąż niedoceniana dziedzina w procesie projektowania stron www. Dzięki nim dowiesz się, kto jest Twoim klientem, jak porusza się po Twojej stronie, czego mu brakuje, co przeszkadza i co zniechęca. Na podstawie wywiadów i ankiet można stworzyć personę, czyli modelowego użytkownika strony. Pozwoli to uniknąć budowania stron dla wszystkich, a pozwoli skupić się na konkretnej osobie, która może zostać Twoim klientem. 

Na etapie badań tworzy się prototyp strony, przeprowadza jego testy, udoskonala. 

UX to projektowanie doświadczeń użytkowników. Zmusza do zastanowienia się, jak wyglądać ma ścieżka, którą będzie podążać użytkownik. Rolą agencji marketingowej jest przewidzieć potrzeby i ścieżki, jakimi będzie podążać odbiorca.

UX to nie tylko modne słowo, pojawiające się przy okazji rozmów o projektowaniu stron www. UX design, UX writing czy UX research to podstawa dobrze rozwijających się biznesów online. Nie wystarczy mieć dobry i wartościowy produkt. Konkurencja jest ogromna. Twoi klienci muszą czuć się dobrze na Twojej stronie www, aplikacji czy w sklepie internetowym. Ich działania powinny być szybkie i intuicyjne. Doświadczona agencja marketingowa pomoże Ci zaprojektować Twoją stronę www, tak aby spełniała wszystkie wymogi dobrego UX.