Landing page to inaczej strona lądowania lub strona docelowa. Jej zadaniem jest jak w najprostszy sposób nakłonić użytkownika do podjęcia określonego działania. I wcale nie musi być to zakup! Strona może mieć na celu zachęcenie do wypełnienia formularza kontaktowego – lead generation, złożenia wniosku, zapisania się na listę mailingową, newsletter, zakupu szkolenia. Może być to cokolwiek, czego potrzebujesz się dowiedzieć lub uzyskać na dany moment od użytkownika.
Jak klient trafia na landing page?
Na wiele sposobów. Reklama na FB, kliknięcie banera w treści maila, bezpośrednio przez wyszukiwarkę czy link sponsorowany. Zastanawiasz się, czy Twoja firma potrzebuje takiej strony? Odpowiedź jest prosta.
Każdy biznes posiadający w swojej ofercie usługi, które chce szczególnie promować i ma na to przeznaczone fundusze, powinien mieć landing page. Twoja agencja marketingowa zaprojektuje go jako element dobrze przemyślanej kampanii reklamowej. Landing page bez promocji nie przyniesie oczekiwanych rezultatów, dlatego bardzo istotne jest mądre promowanie takiej strony.
Czym różni się landing page od strony www?
W ogromnym skrócie: strona lądowania jest przeciwieństwem klasycznej strony internetowej.
Landing page:
- jest krótki
- jest prosty
- zwykle nie posiada menu
- obowiązuje tu zasada im mniej tym lepiej
- posiada przycisk Call to Action
Landing page może być tymczasowy, tworzony z myślą o konkretnej potrzebie i zamykany, gdy uzyskasz satysfakcjonujące informacje. Ma jeden jasny cel. Użytkownik nie powinien być rozpraszany przez dodatkowe treści poza benefitami promowanej usługi.
Landing page promuje jedną konkretną usługę czy produkt i jest głównie ukierunkowany na pozyskanie lead’ów, czyli bezpośrednich kontaktów zainteresowanych Twoją ofertą, ale przy jego pomocy można też pozyskać osoby, które zostaną z Tobą na dłużej.
Natomiast strona www ma charakter informacyjny. Treści może być tu znacznie więcej, wzbogacone o grafiki, zdjęcia, kolumny i dodatkowe elementy. Posiada menu, a objętość strony nie jest ograniczona.
Może mówić o wielu produktach, jakie oferujesz, przestawiać wszystkie usługi dostępne w ofercie. Oczywiście z zachowaniem zasad UX design.
Na co zwrócić uwagę projektując landing page?
1. Czytelne i zwięzłe treści
Tu nie ma miejsca na artykuły i zdania podrzędnie złożone. Najlepszą praktyką jest skupienie się na zaletach i wypunktowaniu korzyści działania, do którego staramy się zachęcić (jak wzięcia udziału w szkoleniu, czy zapisu na newsletter).
Treści powinny być związane tylko z tą konkretną stroną, a nie całą działalnością firmy.
2. Przyciągający nagłówek
Niestety, ale wiele z nas nie czyta tekstu, który znajduje się pod nagłówkiem. Już na pewno ta liczba zmniejsza się, jeśli tytuł jest niejasny lub nudny. Musisz zachęcić swojego przyszłego klienta do wysiłku i zagłębienia się w treść. Daj jasny sygnał, dlaczego ma czytać dalej, a w dodatku wypełnić formularz i podać swoje dane. Intrygujący nagłówek to wstęp do dalszych treści.
3. Prosty wygląd
To nic innego jak rezygnacja z niepotrzebnych informacji i elementów. W przypadku landing page są to zbyteczne rozpraszacze, które potencjalnie oddalają od wykonania pożądanej przez Ciebie czynności. W tej kwestii warto skonsultować się z doświadczonym UX designerem.
4. Atrakcyjny design
Zadbaj o wysoką jakość grafik i zdjęć. To one najbardziej przyciągną oko. Dobrze, aby były niebanalne, raczej nie te darmowe, które każdy może ściągnąć z Internetu. Najlepiej, jeśli mogą przedstawiać realny produkt, miejsce czy firmę. Design musi wpisywać się w branding marki. Sam projekt landing page porównać można do plakatu lub banera reklamowego. Musi być charakterystycznie, zwięźle i wizualnie idealnie.
5. Przycisk Call to Action (CTA)
Prawdopodobnie to najważniejszy element landing page. Najlepsze treści, najciekawsze nagłówki i najpiękniejsze zdjęcia nic nie dadzą, jeśli użytkownik nie będzie wiedział, co ma zrobić. Musi dostać jasny komunikat – tu kliknij, tam wypełnij.
Przycisk CTA powinien znajdować się w przemyślanym miejscu, a jego treść zachęcać do działania.
6. Cel
Pamiętaj, jeden cel na jeden landing page. Agencja marketingowa inaczej zaprojektuję stronę, która będzie miała za zadanie sprzedaż produktu, a inaczej podejdzie do tzw. lead generation (pozyskiwanie danych kontaktowych od potencjalnych klientów).
7. Indywidualny projekt
Tak, w sieci bez problemu kupisz bardzo tani landing page. Niektóre generatory są nawet za darmo (ale potem dochodzą dodatkowe koszty utrzymania). Dobrze jednak postawić sobie pytanie, czy jakość takiej strony będzie zadowalająca. Landing page nie istnieje bez kampanii reklamowej, dlatego powinien być idealny pod każdym względem. Jeżeli przeznaczasz określony budżet na reklamę, to musi ona kierować do miejsca, które w każdy możliwy sposób zachęci do zakupu/zapisu. Takiej funkcji nie spełni darmowy projekt. Zainwestowanie w spersonalizowany koncept i dobrą reklamę po prostu się opłaci.