Dlaczego logo firmy jest ważne?

logo firmy Supreme na maszynce do pieniędzy

Logo firmy – niby mała rzecz, a tak wiele wątpliwości. Czy warto zlecać proces projektowania agencji reklamowej, czy może zdać się na darmowe generatory logo? Wielu przedsiębiorców zastanawia się, w jaki sposób zainwestowanie funduszy w logotyp firmy może przynieść korzyści.

O czym myślisz, widząc obrazek nadgryzionego jabłka, żółte „M” lub czarną „łyżwę”? 

logo firmy mcdonalds, nike i adidas

Na pewno nie potrzebujesz ani sekundy na zastanowienie się. Marki te zbudowały swoje imperium od podstaw, a logo stało się integralną częścią ich sukcesu. Nie ważne czy Twoja firma ma zasięg globalny, czy lokalny– rozpoznawalność wśród odbiorców jest podstawą rozwoju. 

Co da Ci profesjonalne logo firmy?

1. Pierwsze wrażenie

W większości przypadków logo firmy, to pierwsze co zobaczą Twoi klienci. To jak spotkanie z nową osobą, kiedy oceniamy jej powierzchowność, mimikę, gesty, przychylność. Logotyp firmy to zapowiedź tego, jaka jest osobowość marki, do jakiej grupy jest kierowana. Gdy klient nie zna jeszcze Twoich produktów, to właśnie logo firmy ma zainteresować, przyciągnąć uwagę i wzbudzić zainteresowanie.
Pamiętaj, że pierwsze wrażenie robi się tylko raz.

2. Budowanie

Projektowanie logo to jedna ze składowych procesu brandingu. Twoje usługi i produkty mają wzbudzać zaufanie i tworzyć pozytywny emocjonalny związek z nimi. Idealnie jest, kiedy klienci potraktują Twoją firmę jak przyjazną i przyjacielską osobę, do której chce się wracać. Twoje logo to reprezentacja tych wartości. To również część historii Twojej marki, którą opowiadasz swoim klientom.

studio graficzne i projektowanie logo

3. Wyróżnienie wśród konkurencji

Logo firmy musi mieć „to coś”. I wcale nie chodzi tu o wymyślne i skomplikowane grafiki. Wręcz przeciwne. Może być proste i oczywiste w przekazie, ale jednak niebanalne. Dobrze, gdy nawiązuje w jakiś sposób do tego, czym się zajmujesz. Nie powinno kojarzyć się z Twoją konkurencją. Kopiowanie i powielanie to nie jest dobra droga do przyciągnięcia klientów. Wyróżnić się możesz poprzez odważne i profesjonalne logo, które klient „wyłowi z tłumu”. 

Agencja brandingowa musi zmierzyć się z tym niełatwym wyzwaniem i stworzyć dla Ciebie indywidualne, ciekawe i przyciągające logo. Chyba nie trzeba nikogo przekonywać, że tej pracy nie wykona darmowy generator loga

4. Wywołanie uczuć

Logo to taki skrót myślowy. Kiedy klient je zobaczy, automatycznie przypomni sobie emocjonalny stosunek do Twoich usług czy produktów.
Nowym konsumentom też pojawią się w głowie różne emocje, właśnie na bazie loga.
Pamiętaj, że znajdzie się ono wszędzie. Od fanpge na FB, po Instagram, koszulki, ulotki, wizytówki, strony www, landingi. Klienci zobaczą je na wszystkich materiałach, jakie im udostępnisz. Ten niewielki znaczek na wizytówce ma mimowolnie przynosić dobre skojarzenia na Twój temat. 

5. Obietnicę wysokich kompetencji

To naprawdę widać. Czy logo firmy zostało przemyślane, dobrze zaprojektowane, czy oddaje ducha Twojego biznesu. Co pomyślisz, kiedy zobaczysz mało wpadające w oko logo, nieczytelne lub niewyraźne kolorystycznie? Czy zaufasz takiej firmie, która nie inwestuje w coś tak ważnego?Profesjonalne logo powie Twoim klientom, że wiesz co robisz, inwestujesz i oferujesz pełną fachowość.

logo firmy

Dlaczego to kosztuje?

W bardzo dużym skrócie: jeszcze przed projektem trzeba przeprowadzić analizę rynku, nakreślić koncepcję i zrobić szkice. Agencja brandingowa powinna zadać Ci kluczowe pytania na temat tego, czym się zajmujesz, kim są Twoi klienci, w jakim stylu komunikujesz się z nimi. Czy masz już jakieś logo, czy jego zmiana wiąże się z innymi działaniami marketingowymi. 

Jak widzisz, to nie tylko pomysł, ale praca przed (czy ktoś nie miał tej samej koncepcji, moodboardy z pomysłami) i po (ewentualne modyfikacje i stworzenie księgi znaku).

Czym jest księga znaku? To nic innego, jak profesjonalny dokument zawierający instrukcję użytkowania logo (wersja krótka) lub całego brandingu (wersja standardowa). Powinieneś otrzymać go przy projekcie graficznym. 

W opcji standardowej zawiera przede wszystkim:

  • wersje kolorystyczne logo, 
  • układy logo (pionowe i poziome), 
  • różne wielkości logo
  • wyselekcjonowaną kolorystykę brandingową marki, 
  • dobraną typografię, 
  • charakterystyczne dla marki tła brandingowe
  • przykłady wykorzystania brandingu na materiałach promocyjnych
koszty logo firmy reprezentowane przez banknoty

Praca nad logo firmy to proces, który obejmuje stały kontakt agencji reklamowej z klientem, burzę mózgów, badanie rynku, analizę konkurencji i modyfikacje.  Projektowanie logo zaczyna się w momencie rozważań jaki charakter reprezentować będzie nasz znak. Zbadanie, czy logotyp firmy nie budzi negatywnych skojarzeń, w każdej możliwej formie. 

Na końcu klient otrzymuje księgę znaku oraz logo firmy w różnych formatach. To znacznie więcej niż jeden mały obrazek. To inwestycja, która zaprocentuje w przyszłości. 

Mamy nadzieję, że artykuł ten pokazał, jak ważna jest identyfikacja wizualna w każdej firmie, niezależnie od jej wielkości. Branding i projekt logo to bardzo istotne obszary, którym warto się przyjrzeć i zastanowić czy są spójne z wizerunkiem Waszego biznesu.