Konkurs na Facebooku to doskonały sposób na zwiększenie zasięgów, przyciągnięcie nowych obserwatorów i zwiększenie zaangażowania na fanpage. Zrobiony z głową i pomysłem z pewnością opłaci się Twojej firmie i może być elementem kampanii reklamowej.
To dobra odskocznia od standardowych postów, zachęca do większej aktywności niż “tylko” polubienia. Niestety wiele osób (a także agencji reklamowych) nie do końca wie, w jaki sposób zrobić konkurs na Facebooku, aby był zgodny z prawem i nie przyniósł więcej szkody niż pożytku. Konsekwencje mogą dotyczyć “tylko” zawieszenia firmowego fanpage na FB, skasowania go lub pociągnięcia do odpowiedzialności prawnej (wysokie kary finansowe). Dlatego warto przemyśleć konkurs przed umieszczeniem go na stronie. Promowanie firmy na FB powinno przynieść zyski, a nie straty.
Najważniejsze zasady organizowania konkursów:
1. Regulamin
Każdy, nawet najmniejszy konkurs na Facebooku powinien posiadać swój regulamin. To nie tylko formalność, ale ważny element, który chroni obie strony i można się do niego odwołać w razie nieporozumień. Zachęcamy, aby nie korzystać z darmowych szablonów, tylko stworzyć indywidualny dokument, dedykowany dla konkretnego konkursu. Pomóc w tym może agencja marketingowa, która ma doświadczenie w tej kwestii. Również konsultacja z prawnikiem pozwoli rozwiać wszelkie wątpliwości.
Regulamin powinien znajdować się w łatwo dostępnym miejscu, np. w formie pdf.
Co powinien zawierać regulamin?
- dane organizatora
- informacje kto może wziąć udział i na jakich zasadach
- harmonogram konkursu (najlepiej podać dokładne daty i godziny rozpoczęcia i zakończenia)
- sposób wyłonienia zwycięzcy (w jaki sposób przyznawane będą nagrody)
- listę nagród
- informacja o przetwarzaniu danych osobowych (RODO)
- zasady reklamacji
- punkt o zwolnieniu Facebooka z odpowiedzialności związanej z konkursem oraz nie sponsorowaniu go przez serwis
- informację o prawach autorskich, jeżeli uczestnicy w ramach konkursu, będą tworzyć teksty, utwory lub inne dzieła
- informacja o podatku dochodowym
2. Określenie sposobu wyłonienia zwycięzcy
Wiele konkursów odbywa się na zasadzie loterii. Mało kto jednak zdaje sobie sprawę, że ten sposób rozwiązania jest skomplikowany prawnie i wiąże się z opłatami (jak na przykład otrzymanie zezwolenia na przeprowadzenie loterii). Niewielkie fanpage na FB regularnie stosują tę metodę i bardzo często uchodzi im to na sucho. Tymczasem niedopełnienie formalności związanych z organizacją loterii wiązać może się z dużymi sankcjami finansowymi. Studząc zapał ryzykantów – nawet wielomilionowymi.
Zdecydowanie lepszym pomysłem jest wyłonienie zwycięzcy na podstawie wcześniej ustalonych kryteriów (i zapisanie ich w regulaminie).
Profesjonalne prowadzenie strony na Facebooku musi wiązać się ze świetną znajomością regulaminu Facebooka oraz ustawy hazardowej. Zwykła i z pozoru niewinna zabawa może skończyć się karą finansową, nie do udźwignięcia przez mały lub średni biznes.
3. Pamiętaj o czterech “NIE”
- nie wymagamy udostępniania konkursu na swojej prywatnej osi czasu
- nie wymagamy udostępniania konkursu na osi czasu znajomych
- nie wymagamy oznaczania znajomych pod konkursem
- nie wymuszamy polubień strony
Powinno być: Podsumowując, angażowanie swojego lub czyjegoś profilu jako wymóg udziału w konkursie jest nielegalne. Konkursy typu “polub nasz profil i oznacz pod nim pięciu swoich znajomych” są nie tylko wbrew regulaminowi Facebooka, ale stają się również loterią. Facebook za karę może “obciąć” zasięgi, zablokować lub całkowicie usunąć taki fanpage na FB.
Możemy natomiast prosić o powyższe działania, jako dodatkowe i niezobowiązujące. Użytkownicy z jednej strony mogą zrealizować zadanie konkursowe, a z drugiej “podać dalej” fanpage lub sam konkurs. To wartościowy zabieg, który nie łamie regulaminu, a sprawi, że treści dotrą do szerszej publiczności i uzyskają więcej polubień.
4. Pamiętaj o podatku dochodowym
Ustawa mówi o konieczności odprowadzenia 10% podatku dochodowego od wygranej w konkursach (także organizowanych przez social media). Może być ona uiszczona przez organizatora lub uczestnika konkursu.
W określonych przypadkach można zostać zwolnionym z tego obowiązku, trzeba jednak spełnić ściśle określone kryteria:
- wartość wygranej nie może przekraczać 2000 złotych
- konkurs na Facebooku musi zostać ogłoszony i zorganizowany przez środki masowego przekazu, takie jak Internet, telewizja, prasa czy radio (osoba organizująca konkurs musi być właścicielem firmy o takim profilu)
Formalności związane z organizacją konkursów w social media mogą przyprawić o zawrót głowy niejednego przedsiębiorcę. Warto jednak zapoznać się z zasadami Facebooka, ustawą hazardową oraz prawem cywilnym. Pozwoli to uniknąć nie tylko wpadek marketingowych, ale również kar finansowych. Jeżeli nie masz na to czasu, chętnie pomożemy i zajmiemy się profesjonalnie Twoim fanpage na FB oraz zorganizujemy niejeden konkurs na Facebooku.